styczeń


Zajęcia 8
12 stycznia 2013


Tematem zajęć grupy starszej był Sylwester i czas na świecie.

Zastanawialiśmy się, gdzie na świecie zaczyna się najszybciej Nowy Rok i dlaczego tak jest.
Dowiedzieliśmy się, co wiąże się z podziałem na różne strefy czasowe.
Nauczyliśmy się, w jaki sposób można skonstruować zegar słoneczny.
W drugiej części zajęć próbowaliśmy odpowiedzieć na trudne pytanie, czym jest czas i od czego zależy, czy czas płynie szybciej, czy wolniej. Na koniec stwierdziliśmy, że planowanie swojego czasu jest bardzo ważne, żeby nie spóźniać się.




Do przygotowania zajęć została wykorzystana m.in. książka Tomasza Rożka 

_______________________________

Opis zajęć grupy młodszej dodamy niebawem.

__________________________________________________________________________


Zajęcia 9
19 stycznie 2013


Tematem zajęć grupy starszej był śnieg oraz muzyka i dźwięk.

Na początku zajęć rozmawialiśmy o śniegu, dowiedzieliśmy się, jak powstają płatki śniegu.
Tworzyliśmy własne kryształki śniegu. 


Następnie dowiedzieliśmy się, 
w jaki sposób mogą powstać kryształki sodu lub cukru.
 Do tego eksperymentu wystarczy:
- wlać do szklanki gorącą wodę,
- rozpuścić w niej jak najwięcej cukru i soli, 
żeby zawartość szklanki była nadal przezroczysta,
- zawiązać spinacz na końcu nitki, a z drugiej strony nitką obwiązać patyczek,
- patyczek położyć na szklance, tak, żeby spinacz był zanurzony w wodzie,
- poczekać dwa dni i obserwować tworzące się kryształki.






Przed przerwą wyszliśmy na zewnątrz obserwować prawdziwe płatki śniegu.






W drugiej części zajęć rozmawialiśmy o muzyce, dowiedzieliśmy się, że najbardziej znanym kompozytorem polskiego pochodzenia był Chopin.

Potem przeprowadziliśmy jeszcze dwa ciekawe eksperymenty.
Zbadaliśmy, czy można zobaczyć dźwięk, który jest falą i może wprawić w drgania drobne ziarenka ryżu. Każdy z nas mógł zrobić trochę hałasu i zobaczyć jego naukowe skutki.
Eksperyment przygotowany na podstawie książki 


Na koniec dostaliśmy przygotowane zestawy do przeprowadzenia eksperymentu z "gadającym" ogórkiem, przez który przepływa prąd. W domu mieliśmy sprawdzić, czy prąd wydaje dźwięk.
Więcej na temat tego eksperymentu można zobaczyć w "Ofercie Pana Alberta
- odcinek 6, minuta 8:40 (Zachęcamy do obejrzenia całości).

______________________________________________________________________


Zajęcia 10
26 stycznie 2013

Tematem zajęć grupy młodszej były zmysły i poznawanie świata.

Zdjęcia:






Zajęcia przygotowała Ula Piaszczak, a poprowadzili: Michał Juryś oraz Renata Mantorska.
_____________________________

Tematem zajęć grupy starszej była pamięć oraz uczenie się.

Podczas pierwszej części spotkania rozmawialiśmy o tym, czym jest pamięć. Alex powiedział, że "pamięć to taki kontener na nasze myśli", co było bardzo ciekawą definicją.
Zastanawialiśmy się też,  dlaczego niektóre rzeczy zapamiętujemy lepiej, a inne zapominamy.
Doszliśmy wspólnie do wniosku, że bardzo mało pamiętamy z naszego wczesnego dzieciństwa i nie jest to objaw wczesnych problemów z pamięcią ;)



Następnie wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy zapamiętywać informacje. Na początku poznajemy świat poprzez zmysły: słuch, wzrok, węch, smak, dotyk, równowaga - narysowaliśmy wszystkie zmysły.
Potem informacje ze zmysłów przekazywane są do mózgu, który je analizuje i zapamiętuje.



Kolejnym pytaniem, na które próbowaliśmy odpowiedzieć to: Czy jesteśmy świadomi wszystkiego, co wiemy? Okazało się, że nie! Dowiedzieliśmy się, że wspomnienia zapachowe są jedynym rodzajem wspomnień zmysłowych, które nie wiemy, że pamiętamy. Poza tym, są też różne rodzaje pamięci. Pierwszy z nich, to pamięć "wiem, że..." na przykład: "Wiem, że Warszawa jest stolicą Polski" albo "Wiem, że Ziemia kręci się wokół Słońca". Przeważnie wiemy, że mamy w pamięci takie informacje. Ich źródłem często są książki, Internet, szkoła oraz inne źródła przekazu.
Jest jednak drugi rodzaj pamięci, której nie jesteśmy świadomi. Jest to pamięć "wiem, jak", na przykład: "Wiem, jak jeździć na rowerze"lub "Wiem, jak chodzić po schodach". Okazuje się, że często wiemy, jak coś zrobić, ale nie myślimy o tym, gdy wykonujemy daną czynność.
Doszliśmy do wniosku, że po pewnym czasie, nabieramy wprawy w wykonywaniu niektórych czynności i potem nie musimy zastanawiać się długo, jak je zrobić, tylko robimy je prawie "automatycznie".

Zagadką było zadanie: "Wiem, że śnieg ma różne kryształy". Rozmawialiśmy o tym, że z jednej strony - widzieliśmy obrazki różnych kryształów w książce na poprzednich zajęciach, ale z drugiej strony, potem wyszliśmy na zewnątrz i sami obserwowaliśmy różne płatki śniegu. Jaki jest to więc rodzaj pamięci? :)




Na zakończenie pierwszej części zajęć bawiliśmy się w łańcuch skojarzeń i w ten sposób uczyliśmy się metody ułatwiającej zapamiętywanie informacji.

Po przerwie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy odciążyć naszą pamięć i zapisać informacje w innym miejscu. Próbowaliśmy wybrać przedmiot, na którym informacje będą najtrwalej zapisane. Mieliśmy do wyboru: telefon komórkowy, kasetę magnetofonową, płytę CD, komputer oraz książkę (papier). Po obejrzeniu 3-minutowej prezentacji w wykonaniu pani Moniki Koperskiej zrozumieliśmy, że informacje zapisane w książkach są najtrwalsze i zostaną najdłużej przechowane.

Nauczyliśmy się w ten sposób, że powinniśmy szanować książki, które posiadamy.



Następnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy wykorzystać w życiu codziennym wiedzę z lekcji w szkole. Rozmawialiśmy o tym, czy i jak lubimy się uczyć. W przeprowadzonej na zajęciach zabawie dzieci pokazały, że bardzo lubią pracę w grupie oraz eksperymenty (4 osoby na "tak"; 1 osoba na "nie"), natomiast najmniej lubianym elementem szkolnych zajęć są prace domowe (4 osoby na "nie" i 1 na "tak"). Co do innych form zajęć zdania były podzielone: większość dzieci lubiła oglądać filmy i zdjęcia (3 na "tak" i 2 "trochę/niezdecydowane). Dzieci nie przepadały też za pracą samodzielną i zgłaszaniem się (3 na "nie", 1 na "tak" i 1 "trochę"). Średnio też lubiły tylko słuchanie na zajęciach (2 na "nie", 2 "trochę" i 1 na "tak") i mówienie (1 na "tak", 3 "trochę" i 1 na "nie") - dodały, że zależy na jaki temat miałyby słuchać lub mówić. 



Na koniec zajęć zastanawialiśmy się, czy trudne rzeczy można nauczyć się w prosty sposób. 
Przypomnieliśmy sobie lub dowiedzieliśmy się, na czym polega mnożenie i jak tego uczą w szkole, na przykład 2 x 8  = 16. Niektórzy z nas opanowali już część tabliczki mnożenia, a inni dopiero będą się jej uczyć. Ale czy na pewno musimy się jej uczyć na pamięć? Jak obliczyć trudne równanie dużych liczb, na przykład 12 x 14? Odpowiedź na to znaleźliśmy w geometrycznej metodzie mnożenia, którą uczą się dzieci w Azji. To dopiero była ciekawostka! 



Zachęcamy do ćwiczenia mnożenia sposobem geometrycznym i obejrzenia krótkiego filmu na ten temat:





1 komentarz: